Kivesvaaran retkeilyreitit

Reitti sopii myös liikuntarajoitteisille
Reitti on merkitty keltaisella
Reittiluokitus: suurelta osin helppo

Esteetön reitti alkaa Kivesvaaran kodalta. Sieltä kuljetaan vanhan asuntovaunualueen läpi metsän reunaan. Matkan varrella on linnunpönttöjä. Reitti jatkuu sorapintaisena vaaran laen metsän läpi.

Matkalla näet hongittuneita puita, jotka ovat muodostuneet, kun vaaran runsaat lumikuormat ovat katkaisseet puista latvan. Matkalla on loivaa alamäkeä levähdyspaikalle saakka, jossa sijaitsevat pöytä ja penkit.

Reitti soveltuu lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa liikkumiseen.

Louhoksen kierros 7,6 km

Reittiluokitus: vaativa
Paluumatkalla on nousua yli 5 % ja alusta saattaa olla jonkin verran kuoppainen

Pahalouhoksen rinneosuudet ovat keskivaativia ja osin jopa vaativia.

Louhoksen kierros alkaa kodalta ja kääntyy vasemmalle. Kartoissa louhos on nimellä Pahalouhos. Alkumatka on sama kuin esteettömällä reitillä. Helpoin tapa kulkea reitti on kiertää se vasemmalta oikealle, koska vaativimmat kohteet maastossa ovat silloin alamäkeen.

Esteettömän reitin levähdyspisteen jälkeen laskeudutaan alaspäin Kivesvaaralta. Viitoituksen mukaan voit lähteä vasemmalle Pahalouhokselle tai oikealle Kantolan lenkille. Pahalouhokselle alkumatka metsäautotien pohjan jälkeen on helppoa metsäpolkua. Sitten laskeudutaan koko ajan alaspäin. Rinne on jyrkkää aina louhoksen päällä olevalle levähdyspisteelle saakka. Levähdyspisteeltä voit poiketa louhoksen päällä lyhyelle pistopolulle ihailemaan kurun pohjalle vajonneita kallioita. Ole varovainen, koska pudotusta kallioita on kymmeniä metrejä jopa pystysuorana pudotuksena.

Levähdyspisteeltä lähdet seuraamaan vihreitä polkumerkkejäoikealle. Polku kiemurtelee Pahalouhoksen upeissa maisemissa. Polun reunoilta pääsee joistakin kohden ihailemaan maisemia myös kallion kielekkeille.

Polku laskeutuu alarinteeseen pientä luonnonkurua pitkin. Alas tultaessa voit jatkaa matkaa joko suoraan tai kääntyä vasemmalle Pahalouhoksen pistopolulle. Myös alhaalta louhos on katsomisen arvoinen, matkalla on myös luonnon muovaama luola.

Polun päässä on pieni levähdysalue pölkkyineen. Pahalouhoksen alueen luonnonsuojelualue on n. 70 metrin etäisyydellä pistopolun loppupäästä.

Palaa takaisin pääpolulle. Jos palaat takaisin Kivesvaaran kodalle, lähde oikealle. Näin päin kuljettaessa rinnenousu on vaativa. Mikäli jatkat Vaarainjoelle, lähde vasemmalle. Pian tuletkin erittäin mukavalle metsäautotiepohjalle, joka menee läpi Metlan metsäntutkimusalueen. Maasto on hiekkaista männikkö- ja kuusikkokangasta. Pian saavut Vaarainjoen risteykseen. Vasemmalla on n. 100 metrin päässä joki siltoineen. Ennen siltaa on levähdyspiste ja infotaulu alueesta.

Palaa takaisin risteykseen, josta tulit pistopolulle. Matka jatkuu vasemmalle metsäautotiepohjaa pitkin Kantolan risteykseen, jonka kautta voit palata Kivesvaaran kodalle lähtöpisteeseen. Halutessasi voit kääntyä vasemmalle ja jatkaa matkaa vaikka Yölinnunkurulle.

Kantolan lenkki 6 km

Reitti on merkitty punaisella.
Reittiluokitus: helppo

Kantolan lenkki kiertää Kivesvaaran laen ja on reiteistä helpoin ja lyhyin. Sopii hyvin kuntokävelyyn. Lenkin voi kiertää kumpaan suuntaan tahansa reittimerkkejä seuraten.

Matkalla on runsaasti linnunpönttöjä eli keväisin saat nauttia runsaasta lintujen laulusta. Jos kierrät lenkin metsästysmajan kautta, on loppunousu melko jyrkkä.
Reitti on hyvin kuljettavaa metsämaastoa.

Kurun polku 9,9 tai 14 km

Reitti merkitty maastoon sinisellä värillä.
Reittiluokitus: suurelta osin helppo, Valkeisenkallioiden nousu on keskivaativa.

Reitti suuntautuu Yölinnunkuruun, joka on maanjäristyksen aiheuttama kalliouoma. Kuru sijaitsee suojelualueella.

Lähde kodalta suoraan alaspäin pitkin Kivesvaaran tietä. Parin sadan metrin päästä käännyt oikealle (vanhan parkkipaikan läpi). Pienen metsäosuuden jälkeen laskeudut alas ja ylität Kivesvaaralle nousevan maantien. Seuraa reittimerkkejä ja opasteita. Metsäosuus laskee rinnettä alas Metsästysmajan lähelle Annilantielle, saavut soidensuojelualueen reunamerkille ja opastaululle.

Jatka vasemmalle metsäautotietä ja puihin maalattuja merkkejä seuraten. Koko ajan mennään alaspäin. Oikealle jää soidensuojelualue ja vasemmalle Itkonlampi. Itkonlammen kohdalla on tien varressa infotaulu ja reittikartta.

Oikealla alkavat näkyä myös Yölinnunkurun suojelualueen valkoiset merkit puissa. Pian saavut Yölinnunkurun parkkipaikalle ja suojelualueen läpi lähtevälle metsäpolulle. Nyt kannattaa istahtaa levähdyspaikalle ja tutustua Yölinnunkurun infotaulun antiin. Metsän läpi vasemmalla siintelee Valkeisen lampi.

Matka etenee kohti Yölinnunkurua, polku kaartelee metsikössä. Seuraa puissa olevia sinisiä reittimerkkejä ja saavut kurulle.

Oikealla on kallion kyljessä pieni luola, jonne menee lyhyt merkitty pistopolku. Kurun pohjalle on laitettu muutama lankku sillaksi, jotta myös kosteaan aikaan pääsee perille. Palaa takaisin luolalta ja jatka oikealle, reittipolku ei mene kurun pohjalla, vaan nousee ylemmäs sammaleiselle kuusikkoharjanteelle.

Valkeisenlampi jää koko ajan vasemmalle pilkahdellen välillä puiden lomasta. Loppumatka noustaan Valkeisenkallioille. Kallioilta on huimat näkymät vaaramaastoon, alhaalla näkyy myös Valkeisenlampi.

Polkua ei ole viety kallioiden korkeimpaan kohtaan, vaan levähdyspiste sijaitsee nk. välitasanteella. Hyväjalkaiset voivat kiivetä louhikkoista kalliota myös päälle saakka. Kohde on erittäin hyvä kuvauskohde kolopuineen ja maisemineen. Palaa samaa polkua pitkin Kurunpolun lähtöpaikkaan Valkeisenlammen rannalle.

Paluumatkan voit tehdä joko tuloreittiä pitkin Kivesvaaralle tai lähteä suoraan toista reittiä pitkin Kantolan kautta Kivesvaaran laelle tai kaartaa oikealle Vaarainjoelle, jolloin kierroksesi pituus yhteensä on noin 14 kilometriä.