Kouluterveyskyselyn 2025 tulokset – Paltamossa lasten ja nuorten hyvinvoinnissa myönteisiä muutoksia

Kouluterveyskyselyn 2025 tulokset – Paltamossa lasten ja nuorten hyvinvoinnissa myönteisiä muutoksia

Kouluterveyskyselyn 2025 tulokset – Paltamossa lasten ja nuorten hyvinvoinnissa myönteisiä muutoksia

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen joka toinen vuosi toteuttama valtakunnallinen kouluterveyskysely tuottaa seurantatietoa lasten ja nuorten kokemuksista terveydestä, hyvinvoinnista, koulunkäynnistä ja opiskelusta sekä elintavoista. Vuoden 2025 kysely toteutettiin keväällä 2025 ja kuntakohtaiset tulokset julkaistiin syksyllä. Tulosten mukaan Paltamossa on monella osa-alueella tapahtunut myönteistä kehitystä verrattuna vuoden 2023 tilanteeseen. Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että koulujen, perheiden, harrastusten ja kunnan yhteinen työ tukee lasten ja nuorten hyvinvointia.

Alakoulu (4.–5. luokat): osallisuus lisääntynyt ja kiusaamiskokemukset vähentyneet

Alakouluikäisistä koulukavereiden kanssa hyvin toimeen tulee suurin osa (92 %). Kiusaamisen ehkäisyssä on onnistuttu ja yhä useampi oppilas kertoi, ettei heitä ollut kiusattu lukukauden aikana (63 %). Tulos on noussut selvästi edellisestä kerrasta vuodelta 2023. Elämäänsä tyytyväisiä on edelleen valtaosa ja ystävyyssuhteita löytyy kaikilta: kaikilla on vähintään yksi läheinen ystävä. Lisäksi aiempaa useampi alakoululainen syö aamupalan joka arkiaamu ja se on noussut selvästi edellisestä kerrasta. Tämä on hieno uutinen, sillä aamupalalla on suuri merkitys jaksamiseen ja oppimiseen. Huoltajien antama tuki on tärkeää ja ilahduttavaa on se, että vastaajista 88 % kokee vanhempien tukevan ja kannustavan usein. Osallisuuden näkökulmasta myönteistä on se, että oppilaat olivat kertoneet päässeensä vaikuttamaan kouluruokailuun, välituntitoimintaan sekä suunnittelemaan koulun tapahtumia.

Tuloksista ilmenee, että muun muassa yhteistyötä tulee vahvistaa liikkeen lisäämiseksi sillä 35 %, vastaajista liikkui päivittäin vähintään 1 h päivässä.  Kouluikäisille (7–17-vuotiaille) suositellaan vähintään 60 minuuttia reipasta ja rasittavaa liikkumista päivässä. Hyvä fyysinen toimintakyky auttaa jaksamaan arjessa ja harrastuksissa ja on osa muita hyvinvointitaitoja.

Yläkoulu (8.–9. luokat): edistystä ja uusia huolen aiheita

Paltamon yläkouluikäisten tuloksissa on nähtävissä sekä selkeää myönteistä kehitystä että huolestuttavia merkkejä. Myönteistä on se, että yhä useampi paltamolainen nuori ei käytä alkoholia ja tupakointi on vähentynyt, mutta nikotiinituotteiden käyttöä esiintyy. Arjen tärkein voimavara eli nukkuminen on lisääntynyt, sillä 75 % nuorista kertoo nukkuvansa arkisin vähintään 8 tuntia.  Myös päivittäinen koululounaan syöminen on lisääntynyt ja useampi kertoo sen olevan myös maultaan hyvää. Yläkoululaisten liikkuminen on pysynyt ennallaan ja tunnin päivässä liikkuvien nuorten osuus on 27 %. Yhteistyötä liikkeen lisäämiseksi kuitenkin tarvitaan.

Haasteina yläkouluikäisten keskuudessa ovat koulu-uupumuksen voimakas lisääntyminen sekä elämäntyytyväisyyden heikkeneminen. Koulunkäynnistä pitävien nuorten määrä on laskenut kahden vuoden takaisesta.

Lukio: turvallisuus ja työrauha vahvaa, koulussa viihtyminen laskenut

Lukiolaisten tuloksissa näkyy yhtä aikaa kannustavia ja huolta herättäviä suuntia. Myös lukioikäisistä suurin osa (77 %) syö koululounasta, mutta laadussa koetaan olevan parantamisen varaa.  Myönteistä on, että päivittäin koettu väsymys ja uupuminen ovat vähentyneet kahden vuoden takaisesta. Myönteistä on myös se, että lähes jokainen lukiolainen tuntee olonsa turvalliseksi koulussa ja jopa 92 % kokee työrauhan hyväksi. Samaan aikaan keskeinen kouluviihtyvyyden mittari heikkeni: koulunkäynnistä pitävien osuus laski. Myös korkeintaan tunnin päivässä liikuntaa harrastavien määrä on laskenut kahden vuoden takaisesta. 

Paltamon kouluterveyskysely kuvaa monipuolisesti lasten ja nuorten arkea. Tulokset kannustavat vahvuuksien kehittämiseen ja korostavat tarvetta tukea jaksamista, mielenterveyttä, fyysistä hyvinvointia, ehkäisevää päihdetyötä eli lasten ja nuorten hyvinvointitaitoja sekä kouluviihtyvyyttä ja turvaa. Hyvinvointi edellyttää koulujen, perheiden, kunnan ja järjestöjen vahvaa yhteistyötä ja on avain siihen, että jokaisella paltamolaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus voida hyvin sekä kasvaa osallisena hyvää ja turvallista yhteisöä.

Lisätietoja antaa:
Jenna Härkönen
Hyvinvointiaktivaattori | Activator of wellbeing promotion
Ehkäisevä päihdetyö- ja järjestöyhdyshenkilö
p. 040 623 7272 tai jenna.harkonen@paltamo.fi

Takaisin uutisiin